samenwerking met aexis cfo survey in duurzame landbouw “cfo heeft reële inbreng in groepsstrategie” sipef, verhaal van Strategie, de manier waarop ze uitgestippeld wordt of nog de wijze waarop er rond gecommuniceerd wordt, je kan ze niet loskoppelen van het type activiteit van een onderneming. Hiervan is SIPEF een treffende illustratie. Om te beginnen, de activiteit dus. “Wij zijn gespecialiseerd in tropische landbouw”, vat CFO Johan Nelis samen. “Vroeger gebeurde dit in tal van landen en teelden we ettelijke producten, vandaag is dit beperkt tot vier producten – palmolie, rubber, thee en bananen, en dit in drie landen: Papoea-Nieuw-Guinea, Indonesië en Ivoorkust. Het structureren, en dus ook het beperken, van deze heterogene activiteitenwaaier is de voorbije vijftien jaar een constante in ons bedrijf geweest. Vandaag zijn we aanbeland waar we zijn moeten. Veel verandering aan dit ‘vier producten en drie landen’ beleid, verwacht ik dan ook niet onmiddellijk. Wanneer ik zeg dat we ons met landbouw inlaten, zeg ik impliciet ook dat we geen traders zijn. Wij verkopen quasi enkel de productie van onze eigen filialen en doen dit door middel van lange termijn volume contracten met een aantal grote klanten. We trachten natuurlijk wel onze verkoopprijs te optimaliseren. Belangrijk in het ontplooien van deze activiteiten is dat we duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Wij beantwoorden aan alle mogelijke internationale normen ter zake. Dit raakt de kern van onze bedrijfsfilosofie.“ zon en regen Tropische landbouw als core business, het klinkt niet enkel exotisch, tot op zekere hoogte is het dat ook. Vergeet alvast de pejoratieve vooroordelen die aan het uitbaten van een plantage verbonden zijn, want duurzaamheid loopt als een rode draad doorheen deze kapitaalintensieve investeringen. SIPEF huldigt bovendien een belangrijk principe: de groei van de groep gebeurt door banden-concurrent.nl/">auto-financiering. CFO Johan Nelis licht de strategie toe van deze bijna honderdjarige groep, actief op een toch wel aparte markt. 34 cfo magazine maart 2014 “Zoals u terecht zei is onze strategie inherent verbonden aan onze activiteit, wat ook wil zeggen dat we rekening moeten houden met factoren die andere bedrijven niet of nauwelijks in kaart moeten brengen”, vervolgt Johan Nelis. “Dit gaat verder dan de marktprijs van de producten die we afleveren. Ook de algemene energieprijs is van belang. Deze heeft immers een effect op de olieprijs, die dan weer een effect heeft op de prijs van palmolie, toch goed voor zo’n 70 à 80% van onze totale omzet. Andere factoren waar wij geen greep op hebben zijn de weersomstandigheden. Zon en regen zijn cruciaal voor ons rendement, wat betekent dat hier heel wat studiewerk rond gebeurt, vooral bij de initiële opstart van een activiteit. Zo becijferen we de gespreide regenval en houden we hier rekening mee bij het bepalen van de rentabiliteit van een gegeven investering.” In hoeverre heeft SIPEF Pagina 29

Pagina 31

Voor club bladen, online vakbladen en reclamefolders zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw clubbladen.

CFO Magazine (Niet abo) Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication