Tom Francken is misschien wel een niet-alledaagse CFO, die onder meer met veel passie vertelt over tapijttegels die stof vasthouden. “Het tuften van deze tapijten gebeurt in Dendermonde. De halffabricaten gaan dan naar ons hoofdkantoor in Waalwijk, waar een verzwarende coating wordt toegevoegd en de tapijten tot tegels van 50 op 50 cm worden gesneden.” Een vlotte transfer tussen België en Nederland, iets wat ook voor de CFO zelf van toepassing is. De Nederlander is sinds 2007 CFO van tapijtenfabrikant Desso, al was hij al langer in het bedrijf werkzaam als consultant. outsourcing was noodzakelijk Als medeaandeelhouder doorzwom hij ook al heel wat watertjes met het bedrijf. Nog vers in het geheugen ligt de geplande verkoop van de kunstgrasdivisie aan DOMO vorig jaar, een transactie die op het nippertje werd afgeblazen door de overnemer. Aan de hand van een vergaande sanering kon de bedrijfstak dan toch aangehouden worden. ó Wat zijn de consequenties van die afgesprongen deal? Tom Francken, CFO Desso: “Problemen moet je aanpakken, wegsnijden wat nodig is en doorgaan. Er is niets erger dan een zweer die blijft etteren.” tom francken: “Sindsdien hebben we een deel van de kunstgrasdivisie uitbesteed. Het garen maken we nog zelf, het tuften en de afwerking – zogenaamd latexeren – worden uitbesteed. Zich onderscheiden op dit vlak is moeilijk, en het kan elders goedkoper. De sector van kunstgras is haast een commoditymarkt geworden moet je weten, waar zware concurrentie heerst. Enkel in het garen kunnen we onszelf onderscheiden, wat ook wordt gebruikt in onze gepatenteerde techniek waarbij kunstgras wordt geïnjecteerd in een natuurlijk grasoppervlak, de Desso GrassMaster. We zijn de enige aanbieder van dit systeem. Dat ploegen als Arsenal er op spelen en de aftrap van het WK in Brazilië op ons systeem zal gebeuren, maakt het een interessante nichemarkt om actief in te zijn.” ó Wat was de rol van uw departement in het DOMOverhaal? tom francken: “De overname was in een vergevorderd stadium en is op het allerlaatste moment afgesprongen. We hadden eerlijk gezegd geen back up plan. Onze rol zat voornamelijk in het vervolgverhaal. We hebben het scenario met de directe verantwoordelijken binnen de Sport-divisie zo goed mogelijk helpen uitstippelen en gekeken hoe we meer konden halen uit de nieuwe setup. Het bewaken van de gezondheid van de verschillende bedrijfsonderdelen is uiteindelijk een dagdagelijkse taak voor finance.” ó Welke lessen hebt u er uit geleerd? tom francken: “Dat de deal niet rond is zolang er niet betaald is. En dat mensen je blijven verbazen. Maar goed, we hebben ook de kans gehad eens in de interne keuken van onze concurrent te kijken. Hun aanpak was inspirerend, bijvoorbeeld het feit dat er minder eigen salesmensen werden ingezet en meer agenten. Het heeft ook ons outsourcingsproces in een stroomversnelling gebracht, want we konden zien dat je het tuftproces en de afwerking 8 cfo magazine maart 2014 Pagina 7

Pagina 9

Scoor meer met een e-commerce shop in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden lesmateriaal online.

CFO Magazine (Niet abo) Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication